Wat is band

Banden Den Haag

Waarschijnlijk niet de beste band in de wereld

Als je mensen hoort praten over “luchtbanden”, bedoelen ze meestal banden die met lucht kunnen worden opgepompt. Deze zijn anders dan een normale band die met lucht is gevuld. In een normale band die met lucht is gevuld, is er druk die de neiging heeft te stijgen als u rijdt. Hierdoor heeft de band de neiging om na verloop van tijd leeg te lopen, wat tot schade kan leiden. Dit kan worden vermeden door lucht toe te voegen, die normaal met stikstof is gevuld. In een band die met perslucht is gevuld, verandert er nauwelijks iets aan de druk en blijft de band er hetzelfde uitzien en dezelfde prestaties leveren.

Ter vergelijking: een ballon wordt in feite samengedrukt tussen twee oppervlakken. Hij vervormt niet en verandert de algemene kenmerken van de band niet. Eenmaal gedeeltelijk leeggelopen, ziet een ballon er onder normale omstandigheden hetzelfde uit en blijft hij hetzelfde.

Het nadeel is dat het opblaasbaar is. Als hij volledig opgeblazen zou worden, is de kans op schade groot. Als u uw band wilt vervangen, moet u dus weten dat er een kans op beschadiging bestaat.

Hier is een onwaarschijnlijke manier om de luchtdruk te verlagen zonder het ontwerp en de uitrusting van de band te beschadigen. Als u een touwtje neemt en dit heel lichtjes rond de velg van een band wikkelt, kunt u misschien de lucht door het touwtje naar buiten trekken en de luchtdruk van de band verlagen. Waarom is dit mogelijk? Door de lage luchtdruk zou het gewicht over een groter gebied worden verdeeld. De trekkracht wordt verminderd en de rek wordt in zekere mate vergroot. De band wordt gestabiliseerd en de tractie wordt verbeterd. Toch is de spanning nog steeds een probleem en blijkt dit de belangrijkste oorzaak van voortijdige bandenslijtage te zijn. Als de band niet goed is opgepompt, vermindert de treksterkte en neemt de rek toe. De band heeft ook te lijden onder de permanente dubbele laag aarding en het eindeloogeffect. Dit gebeurt omdat de lage luchtdruk zich niet kan vrijgeven en geen luchtzakken kan vormen. Het nettoresultaat is dat de lage druk zich niet kan vrijgeven en dat de wrijving toeneemt. De wrijving veroorzaakt overmatige slijtage en de band wordt ernstig beschadigd. Als de band beschadigd is, zijn de fabrikanten wettelijk verplicht hem te vervangen.

vals zijn normaal gesproken gewaardeerd op 40psi en 60psi, meer is zeker niet slecht! De meeste binnenlandse banden die momenteel worden aangeboden hebben een 40psi zijwandband. Vergelijk dit eens met een raceband of een A/T-band met gestrekt rubbermengsel (EV) of zelfs met dubbele loopvlaktechnologie (DT). Vergelijk de lage luchtdruk van een DT-band met de opgepompte 82% van een Eco-huurband. Niet voor lang de lage luchtdruk is het zeer waarschijnlijk dat u uw voertuig beschadigt. Bij beschadiging van een binnenlandse band verdient het de voorkeur deze te laten repareren in plaats van te laten schuren. De groei van stippellijnen in het loopvlak van de band wijst niet op gebieden die mechanisch hetzelfde zijn. Dit is een illustratie van de nalatigheid van de oorspronkelijke ontwerper van de band. Van oudsher worden gecoupeerde banden als hetzelfde beschouwd, maar de technologie van gecoupeerde banden is zo nieuw, dat wetgeving nu gemeengoed is geworden. Transportingenieurs maken nu gebruik van de kruiselasticiteit van de rubbersamenstelling om kleine deukjes in de wand van de band te herstellen. Terwijl een set van vier deuken drie of zelfs vier met bouten aan elkaar verbonden tenders kan beschadigen, zou bij vergelijking van Reg Services slechts één tender een gelijkwaardige schade oplopen met een band die is ontworpen voor het volledige belasting potentieel van het voertuig. kreukelzones zijn ook vervaardigd van staalvezel en dit is een geavanceerd alternatief voor de kunststoffen en weefsels die thans worden gebruikt. Verwacht wordt dat deze geavanceerde fabricage tegen het jaar 2010 op de autosnelwegen zal worden toegepast en zij is nu reeds de standaardbandconstructietechnologie voor bussen en vrachtwagens. Maar is het een verbetering? Kreukelzones moeten een verbetering zijn ten opzichte van de gebrekkige technologie uit het verleden en het gevaar bestaat dat banden als “sters” op onze straten blijven rondrijden en dat men op onze wegen gaat denken dat ze veilig zijn, terwijl ze dat allesbehalve zijn! Op elke weg zijn er gevaren en als deze nieuwe banden een veiliger bandentechnologie zijn, dan zijn we er nog lang niet en zijn we kwetsbaarder voor ernstige schade.

Wat hebben we aan deze nieuwe veranderingen? Allemaal in het gunstigste geval als we aan de pomp ernstige problemen moeten aanpakken om onze dagelijkse bezigheden te kunnen doen!

Lees meer:

Garage den haag 

Autobanden Den Haag